zondag 29 november 2015

appelmoes, appelsap, appelkruimelcake en franse appeltaart

Hier in het dorp staan er een aantal appelbomen in de speeltuin. Ik geloof dat mijn moeder daar twee jaar geleden achter kwam en samen met mijn neefje een tas appels mee bracht waar we heerlijke appelmoes van maakten. 
Dit jaar werden er weer appels geraapt om onder andere lekkere appelmoes mee te maken


Maar om eerlijk te zijn eten wij niet zo heel veel appels en dus werd er ook lekker mee gebakken o.a. een appel kruimelcake en een Franse appeltaart

hmmm lekker hoor het recept van de Franse appeltaart kan je hier.
Wat ik al een tijdje graag wil hebben is een ontsapper. Eentje die op mijn weckketel past en ik was van plan deze voor mijn verjaardag te vragen. Maar nu dacht ik tegen mijn verjaardag (eind december) zijn er natuurlijk geen appels meer te rapen dus in overleg met mijn vriend werd er vervroegd mijn verjaardagskado besteld!


En kijk hier dan mijn eerste eigen gemaakte appelsap! De smaak is een beetje anders dan we gewend zijn, ik heb dan ook niks toegevoegd dus het was een beetje zuur. En een beetje te dik naar mijn zin dus iets te lang laten koken. Maar nu nog volop geëxperimenteerd met een kortere kooktijd en om het wat zoeter te krijgen ananasschillen  toegevoegd of peren. En wat ben ik er blij mee, heerlijk puur sap zonder suiker! Voor volgend jaar ga ik wijnflessen verzamelen want ik was hier niet op voorbereid en had een flessen tekort... De rode dopjes op de wijnflessen zijn de zogenaamde weckkapjes die ook echt heel handig werken!

Fijne dag allemaal
'
Groetjes Titi

5 opmerkingen:

  1. MMMmm, ik krijg water in mijn mond van jou bericht!
    Appeltaart is veel te lang geleden hier, en dat appelsap ziet er uit alsof het van goud is :-)
    Geniet ervan!
    Groetjes, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed bezig, ziet er heerlijk uit allemaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mmmmm al die zelfgemaakte producten, de appeltaarten zien er heerlijk uit, bedankt voor het dlen van het recept.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat heerlijk al die zelfgemaakte appeldingetjes! XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen