vrijdag 23 januari 2015

Kniepertjes

Kennen jullie ze? Kniepertjes? Een heerlijk moeilijk te weerstaan koekje. Het word rond de jaarwisseling gebakken in een speciaal ijzer. Mijn moeder bakte ze ook altijd in december. Een leuke traditie dus. Voor mijn verjaardag heb ik aan mijn ouders ook een ijzer gevraagd, zodat ik zelf naar het recept van mijn opa kniepertjes kan bakken!



Er zijn vele recepten op internet te vinden maar ik gebruik natuurlijk het familierecept van mijn opa!
Kniepertjes:
*500 gram bloem
*300 gram suiker
*150 gram roomboter
* 2 eieren
* 1 zakje vanillesuiker

Alles op kamertemperatuur. De boter kloppen met de suiker. Dan 1 voor 1 de eieren erbij en tot slot te bloem. Even een tijdje in de koelkast. Dan balletjes ervan rollen of een rol die je in plakjes snijd. En bakken maar!

Dit is een recept voor de platte koekjes voor de rolletjes gebruik je een ander recept.

Fijn weekend allemaal

Groetjes Titi

4 opmerkingen:

  1. Hmmm, ik vind ze heerlijk! Beetje slagroom erop.....XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die ga ik ook eens bakken naar je opa's recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ziet lekker uit titi, lijken wel waffels...lijkt me leuk om het uit te gaan proberen...groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk! Ik bak ook ieder jaar met oud en nieuw kniepertjes, alleen ik rol ze op! Slagroom er in en smullen maar. Ik zelf kom en woon in Friesland en daar zijn de Oliebollen een traditie. Mijn zus woont in Twente en via haar ook eens een waffel apparaat gekocht. het huis ruikt er ook zo heerlijk van tijdens het bakken.
    Ik zeg: lekker ite!

    BeantwoordenVerwijderen