vrijdag 17 februari 2012

patroon pannenlappen


Patroon pannenlap met moezen

Gebruik kleuren naar inzicht. Ik gebruik 2 kleuren



Beschrijving moes:
5 stokken in de volgende stok, lus van de naald laten glijden, steek de naald van voor naar achter in de eerste steek van de moes lus opnemen en doorhalen.

Kleur A
Toer 1:
4 lossen (= 1 losse en eerste stok), 15 stokken in eerste losse (16 stokken)

Toer 2:
3 lossen, 4 stokken in basis van vier lossen, lus van de naald laten gaan, van voor naar achter in de eerste stok van de moes lus opnemen en doorhalen. 2 stokken in de volgende stok (moes in volgende stok, 2 stokken in volgende stok). Sluiten met een halve vaste in de eerste moes (8 moezen)

Toer 3:
3 lossen (eerste stok) 2 stokken in elke stok van de vorige toer (36 stokken)

Hecht andere kleur aan

Toer 4:
3 lossen (eerste stok) 1 stok in de basis van 3 lossen (moes in volgende stok, 2 stokken in volgende stok) sluiten met een halve vaste in de eerste 3 lossen (18 moezen)

Toer 5:
3 lossen (eerste stok) 2 stokken in elk van de vorige toer (72 stokken)

Toer 6:
3 lossen (eerste stok) 1 stok in de basis van de 3 lossen (moes in volgende stok, 1 stok overslaan, 2 stokken in volgende stok (24 moezen)

Toer 7:
3 lossen (eerste stok) (2 stokken in volgende vaste, 1 stok in volgende vaste)

Toer 8:
1 losse (eerste vaste) 1 vaste in elke stok



Ik hou van dikke pannenlappen en haak er aan de achterkant nog een rondje tegen aan. Zie foto hoe ik het vast knoop. Bij toer 8 haak ik dan de vasten door beide rondjes zodat ze gelijk aan elkaar zitten. Het rondje met de moezen heeft wel minder steken dan het andere rondje dus hou hier rekening mee tijdens het aan elkaar haken! Aan het eind van de ronde haak je er een lusje aan van ongeveer 20 lossen.
De pannenlappen zijn ook te gebruiken als onderzetters.

Zie hieronder nog foto's ter verduidelijking. De foto's van de pannenlappen zijn gemaakt op 1 van mijn favoriete kookboeken namelijk het kookboek van albert heijn 12 maandan lekker eten.


Toer 1
eind toer 1


eerste moes toer 2
naald doorhalen moes


2 moezen toer 2
toer 3


toer 4 eerste moes
toer 4


aan elkaar zetten

4 opmerkingen:

  1. Je pannenlappen zijn mooi! En lekker dik! Ik hou ook niet van verbrande vingers. Moezen of popcornsteekje, allebei hetzelfde..
    Groetjes Jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je jacqueline, En tsja een popcorn of een moes? Ik weet het ook niet hoor, ik heb deze "moes" uit een haakboekje maar misschien worden de termen een beetje door elkaar gebruikt?

    Ik vind jou parkietje zo geweldig! Elke keer als ik die zie denk ik oja, leuk!

    Groetjes titi

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi!
    Leuk om jou tegen te komen bij de volgers!
    Volgens mij vinden we heel veel dezelfde dingen leuk als ik zo jouw blog bekijk!
    Fijn weekend, groetjes van Mirjam.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi stins,

    Dat idee had ik ook al, ik kwam op zou blog door die geweldige kikkers die je op freubelweb hebt staan!

    Groetjes titi

    BeantwoordenVerwijderen